donderdag 17 augustus 2017

Ella

NVan Pollanaruwa naar Ella, we gaan toch de alternatieve route doen, niet via de oostkust maar vis de zuidkust en Galle. Ella is een toeristische trekpleister van waaraf je met 1 van de mooiste treinreizen ter wereld kan reizen.

Eenmaal aangekomen in Ella en naar ons hotel schrikken we een beetje van de accommodatie... die is heel basic, er staan 2 bedden met een klamboe en een douche. Een vrouw die geen Engels spreekt geeft ons een sleutel en we staan midden in een kamertje16m2 en de mevrouw is ook weer weg, verder is er niemand....
Ons kamertje in Ella: littlem adam's peak stopover.

Wel een mooie omgeving, we zijn eerst iets gaan lunchen waara we zijn gaan wandelen en klimmen, little adam's peak. Prachtig door de theeplantages waarbij we af en toe een verdwaalde theeplukster tegenkwamen.
De theeplantages

Na een stevige klimpartijen boven de top, erg mooie uitzichten, ook al onderweg.
Op de top van little adam's peak

Helaas waren er met ons vele anderen, Ella is mooi en en omgevinge zeker maar er zijn alleen maar toeristen  lijkt het wel...ook in de avond bij het eten was het moeilijk een plekje te zoeken en de mensen stonden in de rij voor het restaurant waar we zaten.

Dag 2 zijn we met de truien naar Haputale gegaan. De treinreis was mooi... misschien dat het mooiste stuk ter wereld ergens anders was, mooi maar niet de mooiste ooit....
Ela stationnetje

In Haputale eerst weer Devilled mushrooms op en daarna lekker gewandeld op zoek naar mountain's peak maar niet gevonden.....weL een leuke wandeling en zonder andere mensen dus lekker rustig

Wandeling nature trail Haputale

De terugreis was minder mooi gezien de trein stampvol zat en we  in het gangpad moesten staan, het laatste stuk pas weer zitten. Na 2 drukke wandelwagen en slecht slapen in ons hotel door blaffende honden, hanen, verkeer en wat nog meer verheugen we ons op morgen, dan gaat de reis naar Hambantota, even niets doen en luieren.....stoel
Stiekem langs het spoor lopen.....

woensdag 16 augustus 2017

Pollanaruwa

Helaas weinig te bloggen over deze twee dagen.... bij aankomst hebben we de middag bij het hotel doorgebracht... de omgeving en tuinen waren zo mooi dat we niets anders nodig hadden. Over de rand van het zwembad kon je naar een meer kijken waar de olifanten langs liepen om te gaan drinken en gras eten.
Uitzicht

De volgende dag was Tijme ziek dus konden we niets gaan doen. Veere en Jeoffrey zouden nog gaan fietsen met z'n tweeen maar de fietsen met kinderzitjes waren verhuurd dus die kwamen ook met zure gezichtjes terug.In de middag nog met Veere even postzegels gaan kopen en een nieuwe broek en zonnebril. Daarna een overheerlijke massage gedaan in het hotel.

Veere laat zich lekker masseren.

Morgen naar Ella in de bergen , hopelijk is Tijme beter.

Oostkust en snorkelen

Met moeite nog een leuk hotel gevonden in uppuveli beach, het palmmresort. Helaas niet aan zee maar binnen een paar minuutjes met de tuk tuk voor maar 90 cent gebracht. En dan uitkomen op een prachtig wit strand met heldere zee en bijna geen mensen....
Een heerlijke midddag hier doorgebracht!

Tijme aan zee bij uppuveli beach

De volgende ochtend na een goed ontbijt gaan snorkelen bij Pigeon Island, we hadden dit via hotel geregeld en werden netjes op de afgesproken tijd opgehaald. Eenmaal aangekomen opmeet eiland bleken wij helaas niet de enige te zijn die gingen snorkelen.... het krioelde van de toeristen.... gelukkig bleven vele in het ondiepe en was het verder weg op zee wat rustiger en konden we vele dieren zien. Voor de eerste keer ook een schildpad gezien!  Machtig mooi.... en natuurlijk vele andere vissen en een zwartpunt  babyhaai zwom gewoon aan de kust,. Niet de mooiste snorkeltoer die we ooit hebben gedaan maar wel de moeite waard. Voordeel voor de kinderen was dat je zelf de zee in moest lopen en niet van een bootje afspringen de zee in...
De zeeschildpad

De rest van de middag lekker bij het zwembad gezeten en Veere had een vriendinnetje uit Nederland gevonden dus die kwam het zwembad niet meer uit.
Zwembad bij plak beach resort

2 mooie dagen gehad, morgen verder naar het binnenland....Pollanaruwa

Safaritocht

De volgende dag om 4.30 opgestaan voor een safaritocht door het wilpattu National,Park. Onze eerste safari!

Eerst met de tuk tuk naar de ingang van het park waar we over moesten stappen op een echte safarijeep
Safari Jeep

Veel leuke dieren gezien roofvogels, apen, jakhals, mongoos, etc...helaas alleen de voetsporen van het luipaard en niet de luipaarden zelf. Idem voor de olifanten.
Een van de hoogtepunten tot nu toe moet ik zeggen, alleen de rest van de middag uitgeput in het hotel. De toch duurde van 6.00-13.00 dus koe waren we zeker.

Anuradhapura

Met de trein naar Anuradhapura, helaas konden we pas om 15.30 vertrekken omdat eerdere treinen al volgeboekt waren. Dit terwijl we toch 2 dagen van tevoren al hadden gereserveerd.... ach ja.... het was een mooie reis door de natuur, olifanten gezien ineen rieviertje en waterbuffels.
Kinderen in de trein onderweg

Aangekomen in ons hotel nog even wat gegeten en daarna naar bed. We zaten in het avasta resort in een heel erg leuk houten huisje. Zeer vriendelijk personeel en het zwembad zag er erg leuk uit, maar de goot eromheen stonk een beetje.... het weer zat ook niet mee deze drie dagen...heel erg warm...maar ja toch moeten we tempels bezichtigen en wandelen...afgewisseld met zwemmen dan maar....
Zwembad bij avasta resort

In de middag zijn we naar de bodhi tree geweest, dat is een heilige plaats voor de hindoes . Die boom schijnt eeuwen geleden al te zijn geplaatst door een koningin  voor de vrede . Prachtig om te zien, alleen moest ik en sjaal,omdoen en iedereen de schoenen uit. Het zand en de stenen waren echter zo heet dat onze voetzolen verbrandden. Wel mooi om te zien en nog langs ruïnes en een tempe gewandeld. Overal om ons heen ook leuke aapjes.

maandag 14 augustus 2017

Colombo dag 2

Vandaag wandelend door de stad tempels bekijken. Colombo heeft er vele dus we kiezen we diegene die langs een leuke wandelroute liggen en worden niet teleurgesteld.

Het is wel erg war vandaag dus besloten we na een stukje lopen na het bezoek aan de tempel met de tuk tuk verder te reizen naar de volgende.... de tuk tuk chauffeur de naam van de tempel laten zien en hij zei: no problem. Echter toen we er waren bleek het een heel andere niet zo mooie tempel te zijn aan de andere kant van de stad! Dan maar een milkshake drinken in een lekker koel koffiezaakje.

Lekker gewandeld door colobo waarna terug naar hotel om te zwemmen....het is echt mooi en leuk en redelijk rustig wandelen in Colombo.

Er is buiten de grote wegen om nauwelijks verkeer en je komt prachtige bomen tegen.

In de middag een lekker drankje gedaan ( bij 1 van de weinig alcoholserverende restaurantjes) en daarna lekker gegeten.
Morgen weg uit de stad en met de trein naar Anuradhapura.

Colombo

Na een goede nachtrust in ons hotel (Mandarina hotel) genoten van een ontbijtbuffet met gelukkig voor Veere lekkere versgebakken pannenkoeken en gelukkig voor Tijme heerlijk vers mangosap.
Daarna zwemmen op het dak van het hotel met uitzicht op de stad en op zee. Overigens geen toegankelijke zee.
Zwemmen op het dak van het hotel.

Na het zwemmen met de tuktuk naar het old dutch hospital. Vroeger een door Nederlanders gebouwd ziekenhuis, nu een gebouw met allemaal kleine restaurantjes en winkeltjes.
Na een kort bezoek doorgewandeld naar de vuurtoren, en terug naar Pettah waar we een lokale markt hebben bezocht en onze eerste lunch hebben gegeten...jawel zonder bestek :-)
En nee... geen bier maar soort gemberdrankje dat ze beer noemen.

Na de lunch naar het dutch museum... helaas werd het gerenoveerd en was het gesloten, toen de man onze treurige gezichten zag kregen toch een korte persoonlijke tour door de wel begaanbare delen. Erg interessant om te zien hoe lang wij hier hebben gezeten ( ongeveer 250 jaar). In de tuin ook allemaal speciale bomen, een kaneelboom en citroenbladboom bijvoorbeeld.